Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat
63 De Middellandstraat, een van de oudste Rotterdamse winkelstraten, vormt de verbinding tussen het centrum en het westen van de stad. Een wereldse winkelstraat in de wijk Middelland. De 600 meter lange straat beschikt over winkelpanden, woonhuizen, eethuizen en speciaalzaken uit verschillende werelddelen. Dit geeft de Middellandstraat een eigen karakter, maar de potentie wordt nog niet optimaal benut. Het ondernemen staat er onder druk. De bewoners uit de omgeving lijken niet goed bekend te zijn met het winkelaanbod en de winkeliers lijken niet goed in staat hen aan te trekken. Het gevolg is financiële tekorten bij de ondernemers, want minder klanten betekent minder opbrengsten. Klanten en ondernemers hebben in ons onderzoek hun gezichtspunten weergegeven over de gebiedsontwikkeling en hun verbondenheid met de Middellandstraat. Om het ondernemerschap te versterken, is een programma op maat ontwikkeld, waaraan ondernemers hebben deelgenomen. In de verte lonkt het doel: een bruisende gerevitaliseerde Middellandstraat. Maar de ondernemers kunnen dit niet alleen tot stand brengen. Er is een continue en intensieve samenwerking noodzakelijk tussen hen en de buurtbewoners, en dat dan samen met de gemeente Rotterdam. Om structureel te investeren in zowel het winkelmanagement als in een sterker ondernemers- én vastgoedklimaat in Middelland hebben ondernemers en pandeigenaren per 1 januari 2020 zich verenigd in twee ondernemersverenigingen: een BIZ-ondernemers én een BIZ-eigenaren. Naast de bovenstaande speerpunten zijn er nog enkele aandachtspunten voor verdere versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat. Een steeds terugkerend thema is het financiële vraagstuk van de ondernemers. Bij vrijwel elk coachgesprek met hen kwam dat punt naar voren. Er is inmiddels een aanvullend traject gestart: enkele ondernemers zijn gekoppeld aan de adviseurs van het RBZ (Regionaal Bureau Zelfstandigen) voor coaching en advisering. Een ander aandachtpunt is de ondersteuning van ondernemers bij de uitvoering van hun innovaties. Zij hebben helpende handjes nodig, zoals stagiaires of niet te dure krachten, om bijvoorbeeld innovaties te realiseren op het gebied van online kanalen en de ontwikkeling van een klantenbestand. Door de dagelijkse zorgen en bezigheden hebben de ondernemers hier meestal geen tijd voor. Studenten van mbo- en hbo-instellingen kunnen hier een nuttige rol vervullen. Een goede match tussen student en ondernemer biedt dan perspectief. Een winkeliersvereniging of een BIZ (Bedrijven Investeringszone) kan als stuwende kracht dienen en de contacten met de onderwijsinstellingen onderhouden. Het laatste maar zeker niet onbelangrijkste punt is dit. Er is de afgelopen periode veel geïnvesteerd in de versterking van het ondernemers- én het vastgoedklimaat in Middelland. Maar uit alles blijkt dat de ondernemers structurele ondersteuning nodig hebben om de ontwikkelpunten en groeiplannen verder uit te voeren. Zo zijn de vaardigheden om een zaak of bedrijf goed te leiden, nog niet volledig ontwikkeld. Maar de potentie daarvoor is zeker aanwezig. Zij hebben hun businessmodel canvas ingevuld en hun innovatiekaarten uitgewerkt. De ondernemers dienen deze en nieuwe innovatiekansen door te pakken om succes te Nabeschouwing
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=