Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat

62 Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat wensen en behoeften van de klanten zodat ze hun producten of diensten daarop beter kunnen te passen. 53 Hiermee samenhangend is het aan te bevelen de specifieke doelgroepen in de wijk en hun wensen en behoeften goed in beeld te brengen. Omdat de buurtbewoners doorgaans in het centrum van Rotterdam, de Nieuwe Binnenweg en de West-Kruiskade winkelen, kunnen deze winkelgebieden als inspiratiebron dienen. De Middellandstraat kan geleidelijk eenzelfde status bereiken, maar daarvoor is meer initiatief van de ondernemers, de pandeigenaren, de buurtbewoners en de gemeente nodig. Om te beginnen vraagt dit betere samenwerking tussen de ondernemers. De winkeliersvereniging kan hier een prominente en kanaliserende rol vervullen. Dit kan een stimulerende werking hebben in het realiseren van de ambities om de Middellandstraat en het Middellandplein aantrekkelijk en levendig te maken, en het gevoel van verbondenheid van de buurtbewoners met de straat vergroten. Verder vormen onderliggende factoren, zoals de ruimtelijke en lokale context, een struikelblok. Naast de aantrekkelijkheid van de straten en de winkelpanden raakt het creëren van een sfeervoller klimaat in de winkelstraat andere aspecten, zoals het exterieur, de inrichting en de presentatie van de winkels. De veranderende context en trends in de retailbranche vragen om constante scholing en innovatie van de winkeliers. Te denken valt aan trainingen van werknemers en ondernemers zodat zij beter kunnen inspelen op de wensen en behoeften van de consumenten. Het valt op dat veel ondernemers vooral klanten uit de eigen cultuur aantrekken. Met een crossculturele aanpak, meer verbinding met klanten uit andere culturen, kunnen ondernemers hun business in beweging krijgen. Verder laat het onderzoek zien dat de winkelbezoekers in de Middellandstraat niet genieten van het winkelen. Zij willen in de praktijk zo snel mogelijk voorzien worden in hun behoefte voor een zo laag mogelijke prijs. Ze maken gebruik van de winkelstraat als het gaat om noodzakelijke boodschappen of diensten en vermijden er lang te winkelen. Daarvoor gaan ze eerder naar de Nieuwe Binnenweg, de West-Kruiskade of het centrum. Een vergelijkend onderzoek met deze goed functionerende winkelgebieden kan meer inzicht verschaffen in wat er nodig is voor de verdere revitalisering van de Middellandstraat.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=