Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat

61 12. Conclusies Deze verkenning heeft inzichtelijk gemaakt waar volgens buurtbewoners, bezoekers en ondernemers kansen voor verbetering en innovatie van de Middellandstraat liggen. De straat is nog onvoldoende in trek onder de buurtbewoners. Die zijn eerder geneigd andere winkelstraten, zoals de volledig gerevitaliseerde West-Kruiskade en Nieuwe Binnenweg, te bezoeken. Mensen gaan eerder naar sfeervolle, aantrekkelijke winkelstraten in hun omgeving, dan naar straten die in verval of nog in ontwikkeling zijn. Sommige ervaren ondernemers zijn uit de Middellandstraat vertrokken en hebben zich op de Nieuwe Binnenweg of de West-Kruiskade gevestigd. Hun plaats in de Middellandstraat is ingenomen door ondernemers met geen of weinig ervaring en relatief kleine winkels. Het is aan te bevelen om ondernemers met meer toegevoegde waarde te werven of toe te laten in de winkelstraat. Hier is een voorname taak weggelegd voor de pandeigenaren en ook voor de ondernemersvereniging of voor een op te richten BIZ (Bedrijven Investeringszone). 50 De werkgroep De Ondernemende Wijk of het projectbureau van het programma Mooi, Mooier, Middelland (MMM) kan een faciliterende rol vervullen. 51 Daarnaast blijkt het veranderende koopgedrag van consumenten een belangrijke rol te spelen bij het beperkt bezoeken van de Middellandstaat. Consumenten kopen steeds meer online en gaan daardoor minder de deur uit voor een bezoek aan de winkelstraat. Niet alle ondernemers in de Middellandstraat hebben een webshop en hun online marketing is niet op orde. De wil is er wel, maar de kennis, kunde en capaciteit ontbreken. Dat dwingt hen traditioneel te blijven in hun ondernemen. Daarnaast heeft de koopkracht van de consumenten een dirigerende werking. Beschikt men over koopkracht en er is een wens ontstaan, dan is er sprake van een vraag. 52 Dan kunnen ondernemers daar een aanbod op ontwikkelen. Dit vraagt om meer zakenlieden die beschikken over ondernemersvaardigheden, die constante innovaties en vernieuwingen realiseren en die onderscheidend vermogen ontwikkelen voor hun klanten. Andere verklaringen voor het bepekte bezoek van bewoners zijn de onveiligheid van de straat, de verzorging van de winkels en de klantonvriendelijkheid. Volgens de winkeliers komt de veiligheid in het geding door de drukte in de straat, de hangjongeren en de inrichting van de straat. Het verbeteren van de veiligheid is en blijft een prioriteit van veel gemeenten. Een van de meest in het oog springende methoden waarmee de gemeente Rotterdam de onveiligheid bestrijdt, is de inzet van stadsmariniers. Het zijn ‘superambtenaren’. Speciaal door het college van burgemeester en wethouders aangesteld om hardnekkige veiligheidsproblemen in bepaalde gebieden op te lossen. Een gerichte inzet van stadsmariniers kan perspectief bieden om het gevoel van onveiligheid te minimaliseren. De buurtbewoners wensen daarnaast een verleidelijke winkelstraat, meer kwaliteit en meer aanbod van de winkels. De overgrote meerderheid van de buurtbewoners en klanten vindt dat de winkelstraat verloederd is, en dat het winkelaanbod onvoldoende aansluit op hun verwachtingen waardoor het minder aantrekkelijk wordt. De buurtbewoners willen er bekendere of kwalitatief betere winkels. Dit vraagt van ondernemers structurele inventarisatie van de

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=