Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat
58 Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat Het verkeer lijkt een groot probleem te zijn voor de veiligheid van de bezoekers. De verkeersr egels worden overschreden, men steekt midden op straat over, fietsers en bromfietsers maken gebruik van alle mogelijkheden om op hun bestemming te komen en auto’s parkeren op het fietspad. Vooral op de zaterdagen gebeurt dit. Tijdens de interviews vroegen de buurtbewoners om meer toezicht door politieagenten, stadswachten en stadstoezicht. Meer toezicht zou kunnen leiden tot het beter opvolgen van de verkeersregels in de straat. Bij de hangjongeren hebben we geen agressiviteit geconstateerd, maar wel luidruchtigheid, en dat wordt als geluidsoverlast ervaren. 11.4 De lokale en ruimtelijke context De meningen van bewoners en bezoekers zijn hier leidend. Het gaat immers om de verbetering of afstemming van de mogelijkheden binnen een locatie in combinatie met de buurtbewoners. De locatie betreft de wijk Middelland waardoorheen de Middellandstraat loopt, met een groot aanbod aan winkels. De straat is onderverdeeld in de 1e en de 2e Middellandstraat. De lokale context verwijst verder naar de demografische gegevens, de omgeving en de bereikbaarheid, de reputatie van de Middellandstraat en de staat van de voorzieningen, zoals veiligheid en bereikbaarheid. 47 De ruimtelijke context betreft verschillende factoren die deel uitmaken van het ontwerp en de structuur van de straat en die de aantrekkelijkheid ervan voor de bezoekers en de consumenten bepalen. 48 Uit de walking interviews komt nadrukkelijk naar voren dat ruimtelijke factoren, zoals het groen in de straat en de atmosfeer in een winkel, belangrijke beweegredenen zijn om al dan niet naar de winkelstraat te gaan. De Middellandstraat heeft cafés, eethuizen, een ijssalon en een reeks winkels voor de dagelijkse boodschappen, maar niets nodigt uit, noch een aangename sfeer, noch voetpaden, om er gezellig te wandelen. Op basis van de omvang van het winkelgebied (9.400 m2) en de aanwezigheid van een relatief kleine supermarkt (Dirk van den Broek) zeggen de respondenten dat de Middellandstraat als ondersteunend buurtwinkelcentrum functioneert. Dit wordt versterkt door het langgerekte winkellint: de winkels zijn voor het merendeel aan één kant van de straat gesitueerd. De ruimtelijke factoren spelen een relatief grote rol in de verklaring van de aantrekkelijkheid van de Middellandstraat. De strategische ligging is uniek, want het centrum van Rotterdam is dichtbij. De bereikbaarheid is geen probleem. Er zijn twee tramhaltes. In de straat stoppen de trams 4, 21, 23 en 24. Er zijn autowegen, fietspaden en een trottoir. Volgens respondenten liggen daar nog veel verbeterpunten. De trottoirs zijn namelijk smal, en de fietspaden worden ook als trottoir en als in- en uitlaadplek gebruikt voor auto’s. De automobilisten rijden veel te hard; de buurtbewoners vinden dat er meer drempels op de weg moeten komen. Indien nodig, vinden zij, mag de straat zelfs autoluw worden, of moet er eenrichtingsverkeer komen. Daarnaast kwam in de interviews naar voren dat er een tekort is aan parkeerplaatsen. Het grootste probleem is de onveiligheid. Er is sprake van criminaliteit en veel hangjongeren, zoals de geïnterviewden vaak zeggen. Ook uit eerder onderzoek blijkt dat de Middellandstraat als extreem onveilig wordt ervaren. 49
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=