Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat
57 11.3 Hoe zijn de buurtbewoners te betrekken bij de winkelstraat? In deze paragraaf rapporteren we beknopt over mogelijke initiatieven om de buurtbewoners meer te betrekken bij de Middellandstraat. De resultaten zijn gebaseerd op korte diepte- interviews met 20 bewoners verspreid wonend in Middelland. Het aantal mannen (elf) is bijna gelijk aan het aantal vrouwen (negen). Acht geïnterviewden waren tussen de 31-45 jaar oud en eveneens acht tussen de 46-64 jaar oud. Twee personen waren tussen de 18 en 30 jaar oud en eveneens twee behoren tot de categorie 65+. De geïnterviewde bewoners zijn hooggeschoold: zeventien van hen hebben hoger beroepsonderwijs of universitair onderwijs afgemaakt. Twaalf geïnterviewden vinden dat de winkelstraat niet goed onderhouden wordt. Daartegenover vindt een kleine minderheid (één persoon) dat de winkelstraat schoon is. Meer dan de helft van de respondenten vindt dat de winkelstraat niet schoon is. Negen geïnterviewde buurtbewoners zijn tevreden met de straat, een kwart is neutraal (vijf personen) en een kleine eenderde is ontevreden (zes personen). Als rapportcijfer voor de Middellandstraat hebben de ondervraagde buurtbewoners een 5.9 gegeven. Uit de interviews zijn verscheidene adviezen voortgevloeid. Zo willen de buurtbewoners de originaliteit van de panden behouden, zoals de gevels en luifels, maar veel mooiere reclameborden zien. De ondernemer moet de reclame effectiever presenteren en de winkelpanden beter onderhouden. Desnoods kunnen de ondernemers samenwerken met de gemeente om deze punten te verwezenlijken. Het meest voorkomende advies was dat de buurtbewoners inzichtelijkere en overzichtelijkere winkels willen zien. Ze vinden het op dit moment te beangstigend om ergens naar binnen te gaan, omdat ze totaal geen idee hebben van wat sommige ondernemers verkopen. Er is geen inzicht in de winkel en geen overzicht van de producten en diensten. De buurtbewoners vinden dat de ondernemers hun producten en diensten meer en beter op hen dienen af te stemmen. Nu wordt er onvoldoende rekening gehouden met hun wensen en behoeften. Zij zouden graag zien dat de ondernemers hun producten goed presenteren, dat ze vermijden onvriendelijk en onprofessioneel te zijn, en dat ze simpelweg hun etalages netjes en schoon houden. Soortgelijke verbeteringen zouden de sfeer op straat, maar vooral de aantrekkingskracht van de buurt vergroten. En wat de straat betreft, naar het oordeel van de buurtbewoners is het schoonhouden ervan, plus een snelle verwijdering van afval en zwerfvuil van groot belang. De buurtbewoners suggereren tevens dat de ondernemers nauw kunnen samenwerken met hun mede-ondernemers en de gemeente Rotterdam, waardoor ze gezamenlijk kunnen zorgen voor het verhogen van de aantrekkelijkheid, meer groen en een grotere veiligheid. Een buurtbewoner opperde het idee dat de ondernemers hangjongeren en hangouderen aanspreken op hun gedrag en hun zelfs de toegang tot de winkels te weigeren. Over de vraag in hoeverre het winkelaanbod aansluit bij de wensen en behoeften van de buurtbewoners zijn de opinies redelijk verdeeld. Van de twintig geïnterviewde buurtbewoners is een kleine een derde (zes personen) het daarmee oneens, zes personen zijn het eens en acht personen zijn neutraal. De buurtbewoners geven de ondernemers een 6.2 als rapportcijfer.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=