Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat
56 Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat Op de vraag of zij wel eens inkopen of uitgaven in de Middellandstraat doen, antwoordde 89 procent (113 buurtbewoners) met ‘ja’, en negen procent (11 personen) met ‘nee’. Twee procent (3 personen) heeft de vraag niet beantwoord. Op de vraag wat de voornaamste reden is van het bezoek van de buurtbewoners aan de Middellandstraat, antwoordde 50,4 procent dat ze in de straat hun dagelijkse boodschappen doen. 21 procent komt er omdat ze er wonen of bekenden bezoeken. Een kleine 10 procent gebruikt slechts het openbaar vervoer – in de straat bevinden zich twee tramhaltes – en ruim 6 procent bezoekt de winkelstraat voor de kapper, kledingzaken en speciaalzaken. Circa 15 procent van de respondenten gaf geen reden op voor hun bezoek aan de Middellandstraat. Op de vraag wat hun voornaamste redenen zijn om er aankopen te doen, gaf 46,02 procent als reden de korte loopafstand. Een groot aantal mensen gaf geen antwoord op deze vraag (33,6 procent). 8,85 procent vond de sfeer en de gezelligheid goed. Een klein percentage (5,31 procent) kwam naar de Middellandstraat voor specifiek winkelaanbod. De buurtbewoners die wel aankopen aan de Middellandstraat doen gaven de volgende punten mee. De meerderheid, circa eenderde (27,6 procent), gaf aan dat er gebrek is aan sfeer en gezelligheid in het winkelgebied. 17,2 procent noemde uitstraling van de winkels als voorname reden. Ze vinden de winkels er van binnen en buiten niet mooi uitzien. 13,8 procent vindt het winkelaanbod weinig. Verder vindt 10,3 procent van de respondenten de winkelstraat onveilig; net zoveel mensen vinden de afstand naar de winkelstraat te ver en de straat vies. De respondenten die geen aankopen doen aan de Middellandstraat (9 procent) noemen de uitstraling van de winkelstraat (21,4 procent) en de winkels (18,5 procent) als voornaamste redenen. De straten en winkels ervaren ze als minder aantrekkelijk. Het beperkte gevoel van veiligheid (15,6 procent) en het gebrek aan sfeer en gezelligheid (15,6 procent) zijn de andere meest genoemde redenen. Op de vraag welke andere winkelgebieden de buurtbewoners bezoeken voor hun dagelijkse aankopen, wijst een kleine helft van de respondenten (49,1 procent) de Nieuwe Binnenweg als eerste aan. Daarna volgen respectievelijk de West-Kruiskade (20,8 procent), het Bentinckplein (15 procent) en de Vierambachstraat (12,7 procent). Op de vraag wat de ondernemers zouden kunnen doen om voor de klanten het bezoek aan de Middellandstraat aantrekkelijk te maken, vindt de meerderheid dat de winkels zowel van binnen als van buiten mooier gemaakt dienen te worden (58,1 procent). 18,4 procent wil meer aanbod van producten in de winkels zien. Daarnaast zouden vriendelijker personeel en meer reclame via social media de aantrekkelijkheid van de winkelstraat vergroten. 2,2 procent van de respondenten stelt voor dat ondernemers via diverse spaarprogramma’s en reclame meer klanten kunnen aantrekken.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=