Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat
55 Figuur 11.3. Voornaamste reden om geen aankopen te doen aan de Middellandstraat Verder is het gebrek aan veiligheid het grootste struikelblok van en in de Middellandstraat (34 van de 44 respondenten geven dat aan). De respondenten hebben meer kwesties aangekaart, zoals het gebrek aan sfeer (24 respondenten), de onvriendelijkheid van de winkeliers (22 respondenten). Sommige opmerkingen vielen ons op: “Ik kom alleen voor de kapper, meer niet. Deze straat slaat nergens op.” “Er zijn dingen gaande die niet thuishoren in een winkelstraat, zoals criminaliteit.” “Ik zal er nooit boodschappen doen. Vind het onveilig.” “Er zijn te veel hangjongeren.” “Ik vind het er te gevaarlijk voor mijn leeftijd.” Het gevoel van veiligheid is een issue. De redenen van de respondenten om elders aankopen te doen, zijn helder: 42 van de 44 respondenten doen dat liever in Rotterdam Centrum of aan de Nieuwe Binnenweg. Dat is immers op loopafstand (54,6 procent) en er is een compleet aanbod van winkels (54,6 procent). Een aantal respondenten geeft expliciet aan (13,5 procent) dat het veiliger is in andere winkelstraten. De respondenten geven aan dat ze geen idee hebben van wat de winkeliers verkopen en dat het er niet representatief uitziet. Ze voelen zich niet uitgenodigd om de winkel in te gaan. Gebrek aan vriendelijkheid en veiligheid worden als struikelblokken genoemd door de mensen die geen aankopen doen in de Middellandstraat. 11.2 Online questionnaire Aan de bewoners van de wijk Middelland zijn in de periode van 11 juli tot en met 31 juli 2018 online enkele vragen voorgelegd. De verspreiding van de enquête vond plaats via Facebook en de contactenlijst van de buurtbewoners die de projectgroep MMM tot zijn beschikking heeft. In totaal vulden 127 personen de enquête in. 46
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=