Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat

54 Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat Figuur 11.2. Voornaamste reden om aankopen te doen in andere winkelstraten Een aantal respondenten heeft aangegeven dat een andere winkelstraat ‘ veiliger ’ is. Zo ervaart een respondent dat er te veel hangjongeren zijn in de Middellandstraat in vergelijking tot andere winkelstraten. Dit zou een reden kunnen zijn dat bijna 43 procent van de respondenten een andere winkelstraat gezelliger vindt dan de bijna 20 procent die dat van de Middellandstraat vindt. Respondenten vinden dat in andere winkelstraten een completer winkelaanbod is. Ook ervaren respondenten ruim 10 procentpunt meer vriendelijkheid van de winkeliers in andere winkelstraten dan van die in de Middellandstraat. De respondenten geven verschillende adviezen aan de winkeliers. Op de eerste plaats willen de respondenten meer informatie over winkels en hun producten en diensten. Het tweede advies heeft betrekking op de vriendelijkheid van de winkeliers. Van de 56 respondenten hebben er 13 aangekaart dat de klantvriendelijkheid beter kan. Verder adviseren ze meer te investeren in de sfeer en gezelligheid in de Middellandstraat, de overlast van hangjongeren te verminderen en ‘chillplekken’ te vermeerderen. Om de sfeer en gezelligheid naar een hoger niveau te tillen, zou er ook gefocust moeten worden op de ruimtelijke context van de straat. De behoefte aan een park is expliciet aangegeven. 33 procent vindt dat er verscheidene bekende winkels moeten komen in de straat. Rotterdam- Centrum en de Nieuwe Binnenweg dienen dan als vergelijkingsmateriaal. De respondenten zien graag zaken verschijnen, zoals een drogisterij, een sportwinkel, een telefoonwinkel, een apotheek. Meer eetgelegenheden en een extra supermarkt worden ook vaak genoemd. Een enkeling heeft opgemerkt dat er minder coffeeshops zouden moeten zijn. De respondenten die geen aankopen doen in de Middellandstraat Van de 100 personen die zijn geënquêteerd, doen er 44 geen aankopen in de Middellandstraat. In figuur 11.3 zijn hun voornaamste redenen weergegeven. Weinig aanbod aan winkels, gebrek aan sfeer en gezelligheid, en onvriendelijkheid van de winkeliers komen het meest naar voren.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=