Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat
52 Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat 1. Walking interviews in de Middellandstraat. Aan de hand van vooraf vastgestelde vragen zijn 100 bezoekers van de winkelstraat geënquêteerd over hun bezoekmotieven. 2. Online questionnaire . Door middel van een enquête die 127 bewoners van de wijk Middelland online hebben ingevuld, is inzicht vergaard in de motieven van (potentiële) bezoekers aan de winkelstraat. 3. Diepte-interviews . We hebben korte gesprekken gevoerd met twintig bewoners van de wijk over de Middellandstraat en mogelijke initiatieven om hun betrokkenheid en die van hun buren bij de winkelstraat te vergroten. 4. Ondernemerssessies . De gezichtspunten en ervaringen van de ondernemers zijn verzameld aan de hand van diverse bijeenkomsten (zoals workshops en trainingssessies) en coachgesprekken met de winkeliers in het kader van de Retail Academy voor de Middellandstraat (RAM). 44 5. Observaties (steekproefsgewijs). In de wijk en de winkelstraat hebben we op verschillende tijdstippen door de week en enkele keren in de weekenden vastgelegd wat er gebeurde. Verder voerden we aselect gesprekken met bewoners, winkeliers en bezoekers aan de Middellandstraat, en tijdens de wijkbijeenkomsten met buurtbewoners en winkeliers. De verzamelde data zijn geanalyseerd met behulp van computerprogramma’s. De antwoorden op de vragen zijn gezocht vanuit het perspectief van buurtbewoners, bezoekers en winkeliers, aangevuld met theoretische inzichten en bestaande gegevens. De bevindingen uit het onderzoek zijn besproken met de bewoners, ondernemers, pandeigenaren en de vertegenwoordigers van de gemeente tijdens een kenniscafé in de Middellandstraat. 45 In de volgende paragrafen presenteren we de uitkomsten van het onderzoek. 11.1 Wensen en behoeften ten aanzien van het winkelaanbod In de walking interviews hebben we geen onderscheid gemaakt tussen mensen die in Middelland of die elders wonen. Immers, de straat kan net zo goed voorzien in de wensen en behoeften van de bewoners van Middelland als in die van anderen binnen en buiten Rotterdam. Zoveel als mogelijk hebben we rekening gehouden met de verdeling van gender (55,7 procent vrouw en 44,3 procent man). Ook in de categorie leeftijd is een identieke verdeling terug te zien. In de buurt is ongeveer 55 procent van de mensen onder de 45 jaar. Bij de respondenten ligt dit percentage iets hoger, namelijk 67 procent. Van de bewoners is 22,7 procent tussen 45-65 jaar, en bij de respondenten is dat 25,8 procent. De leeftijdscategorie 65+ is in de buurt 8,1 procent en bij de respondenten 7,2 procent. Van de 100 respondenten woont 66 procent in de wijk Middelland, komt 30 procent vanuit het gebied Delfshaven of uit andere gebieden van Rotterdam, en komt de resterende 4 procent uit een andere stad. De reden voor hun bezoek staat in figuur 11.1. Het was mogelijk voor de respondenten om meer dan een reden aan te geven. Een bezoek aan een coffeeshop (1 procent) of waterpijpsalon (1 procent) is onder de categorie speciaalzaken ingedeeld. Een bezoek aan een kennis (2 procent) is onder de categorie Ik woon in de wijk Middelland. Route naar huis ingedeeld.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=