Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat
51 11. Klanten en ondernemers over de Middellandstraat Van verloederd naar verleidelijk Een van de speerpunten van het programma Mooi, Mooier, Middelland (MMM) is de revitalisering van de Middellandstraat en het creëren van een stevige verbinding met de buurtbewoners. In het voorjaar van 2018 voerden we een uitvoerig onderzoek uit naar de motieven van buurtbewoners om de winkels in de Middellandstraat wel of niet te bezoeken. Verondersteld werd dat juist mensen van buiten de buurt de klandizie vormen en níet de buurtbewoners. Klopte deze aanname en wat zijn hun beweegredenen, belangen, behoeften en wensen? Nog belangrijker, wat kunnen de ondernemers eraan doen om de buurtbewoners tot klant te maken? De inzichten uit dit onderzoek dienden als input voor de initiatieven van de ondernemers om de binding met en de betrokkenheid van de buurtbewoners en bezoekers bij de winkelstraat te vergroten. Het onderzoek kende zowel kwalitatieve als kwantitatieve elementen. Om de achtergrond gegevens in kaart te brengen, hebben we de gemeentelijke archieven, de wijkonderzoeken, kranten, websites en de verslagen van de wijksessies met bewoners en ondernemers geraadpleegd. Dat heeft ons geholpen om de achtergrond, de ruimtelijke context, de bewonersaantallen, de leeftijdsklasse, de huishoudens en de Middellandstraat te beschrijven. 40 Het is belangrijk te weten welke mensen in de buurt wonen, wat hun achtergrond is, en welke behoeften en verwachtingen zij koesteren, zodat de ondernemers daarop kunnen inspelen. Immers, de behoeften van een bepaalde leeftijdsgroep kunnen sterk verschillen van die van een andere leeftijdsgroep. 41 Zowel ondernemers als bewoners en bezoekers is gevraagd naar hun behoeften en wensen. 42 Over de winkelstraat als zodanig hebben we ook passanten benaderd omdat zij mogelijk over interessante inzichten beschikken. 43 Verder zijn de ligging, het winkelaanbod en het Middellandplein meegenomen in het zo precies mogelijk formuleren van het advies aan de projectgroep MMM en de ondernemers van de Middellandstraat. De volgende opzet is gehanteerd:
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=