Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat

46 Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat Interieur en exterieur De onderneemster huurt de begane grond en eerste etage van het pand. Het exterieur is vervallen en hard toe aan een opknapbeurt. Daarnaast is de etalage chaotisch ingericht met te veel tekst en posters waardoor ook het daglicht in de kapsalon wordt geblokkeerd. Het verwijderen van de posters op de eerste verdieping en in de etalage is een eerste stap. Daarnaast is het van belang dat het interieur een geheel vormt, ook qua kleuren. Hier is een kleine investering voor nodig. Aanbodontwik- keling De onderneemster werkt niet op afspraakbasis, terwijl enkele klanten daaraan de voorkeur geven. Ze werkt met haarverzorgingsproducten van merken die in Nederland vrijwel niet gebruikt worden. Hier ligt een kans om deze producten door te verkopen aan vergelijkbare kapperszaken. Daarnaast kunnen er andere diensten worden aangeboden zoals cursussen over vlechten. Permanent zijn twee stoelen in de salon niet bezet. Een verloren omzet. Er zijn verkenningen uitgevoerd naar een kassasystemen en een systeem voor klanten die op basis van afspraak willen komen. Besloten is hiermee te experimenteren. Het verhuren van een of twee stoelen aan freelancers kan diversiteit aan klanten brengen. Dit biedt mogelijkheden om een grotere bezetting te krijgen en dus meer omzet. Ondernemers- vaardigheden De onderneemster beschikt over vaardigheden en eigenschappen zoals volharding, risico durven nemen, zelfwerkzaam zijn, waarde kunnen toevoegen, pro- activiteit, marktbewustheid en transformatievaardigheden. Dat geldt echter niet voor vaardigheden als leiderschap en organiserend vermogen. De kapster is niet gediplomeerd. Een EVC (erkenning van verworven competenties)-procedure kan worden uitgevoerd. Met deze erkenning kan zij ook praktijklessen verzorgen in haar eigen zaak en op ROC’s. Dit komt ten goede aan de naamsbekendheid. Haar zoon is begonnen haar te ondersteunen bij de financiële administratie en de social media. Onderschei- dend vermogen De nadruk ligt op het opbouwen en vasthouden van een goede relatie met de klant. Betere dienstverlening en klantvriendelijkheid zijn onderscheidend.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=