Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat
45 Innovatiekaart van een kapsalon De onderneemster heeft al ruim twintig jaar een dames- en herenkapsalon aan de Middellandstraat en is als kapster bekend in de buurt. Zij op zoek naar een vernieuwende aanpak. Vroeger ging het echt beter met de zaak, tot ongeveer vijf jaar geleden kwamen er steeds nieuwe klanten bij. Dat gebeurt niet meer, mede als gevolg van het toenemend aantal kapperszaken in de buurt. Hoe kan zij voor groei zorgen door bijvoorbeeld meer onderscheidend vermogen te ontwikkelen? Knel- en innovatiepunten Toelichting Resultaten en doorpakken Concurrentie De concurrentie in de kappersbranche aan de Middellandstraat is groot. De onderneemster is van Kaapverdische afkomst. Het onderscheidend vermogen komt niet duidelijk naar voren. De kapsalon is in 2018 erkend als leer-werk-bedrijf. Er wordt met freelancers samengewerkt om de lege stoelen gevuld te krijgen. De profilering ook als een traditionele Nederlandse kapperszaak biedt kansen. Online kanalen De onderneemster gebruikt niet optimaal de online kanalen (een website en twee social media). De pagina’s zijn niet up-to-date en bevatten weinig informatie. De online kanalen zijn voornamelijk op vrouwen gericht en niet aantrekkelijk. Een consequente en continue update zou duidelijk maken welke producten en diensten hier aangeboden worden. Dit kan zorgen voor meer klanten. Markt- en klantenanalyse Er is geen klantenbestand aanwezig, iets wat wel verwacht mag worden in zo’n onderneming. Het zijn voornamelijk klanten met een Kaapverdische achtergrond die de zaak bezoeken. Met de erkenning voor het leer- werkbedrijf, en dus het inzetten van stagiaires, kan de onderneemster nieuwe klantengroepen aantrekken. Financiën De onderneemster heeft geen enkel inzicht in de boekhouding en de boekhouder geeft geen helder totaaloverzicht. Financiële begeleiding is een aandachtspunt. Overstappen naar een andere boekhouder is een serieuze optie enerzijds door de ontevredenheid en anderzijds door de hoge kosten voor de geleverde diensten.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=