Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat
44 Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat Locatie De locatie is niet geschikt voor deze onderneming omdat de doelgroep zich niet in de wijk Middelland bevindt. De vraag is of Rotterdam wel de juiste plek is. Het gevolg is dat, ondanks de grote potentie, de onderneming niet kan uitblinken en groeien. Bovendien is er een nieuw concept nodig voor de winkel. De onderneming is verhuisd naar een andere locatie in Rotterdam. Dit kan bijdragen aan een beter bereik van de klanten en betere contacten met hen. Stip op de horizon is het openen van een winkel op Schiphol, ook goed voor de naamsbekendheid. Product en assortiment Het assortiment bestaat voornamelijk uit één merk, waardoor de keuzemogelijkheid beperkt is. Enkele merken binnen deze nichebranche worden gemist. Uitbreiding van het assortiment biedt kansen voor groei, maar kan ook meer klantengroepen aantrekken en vasthouden. Management Door de aanwezigheid van twee ondernemingen wordt de aandacht van de twee ondernemers verdeeld en de groei beperkt. Potentiële klantengroepen dienen actiever benaderd te worden. Actief gebruik van social media kan perspectief bieden voor de naamsbekendheid. De ondernemers hebben besloten om de zaak in traditionele Indiase kleding te sluiten. De schoenenwinkel heeft trouwe klanten. Dat geeft houvast en biedt meer kansen. Er wordt geëxperimenteerd met online verkoop. Ondernemers- vaardigheden Ondernemers- vaardigheden Beide ondernemers beschikken over een groeimentaliteit. Kenmerken daarvan zijn marktbewust, volharding, waardetoevoeging, organiserend, management- en transformatievaardigheden. Ze zijn beiden in staat nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Adviesvaardigheden van het duo zijn belangrijk voor het verkoopproces. De schoenenwinkel is niet breed bekend. Reclames en interviews in vak- en dagbladen kunnen daar verandering in brengen. Meer vaardigheid is wenselijk voor netwerken, flexibiliteit, externe oriëntatie en outputvaardigheden. Onderschei- dend vermogen De focus ligt op productleiderschap, plus het excelleren op productkwaliteit, innovatie en merkmarketing. De kwaliteit van het product kan meer centraal worden gesteld en productleiderschap vergt meer aandacht.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=