Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat

41 Knel- en innovatiepunten Toelichting Resultaten en doorpakken Concurrentie De ondernemer ervaart veel concurrentie van andere kledingzaken en van ondernemingen die niet in Nederland gevestigd zijn, zoals AliExpress. Hij onderneemt in een nichemarkt. Een grondige analyse van zijn nichemarkt is nodig. Als de ondernemer in kaart heeft gebracht wie ertoe behoort, kan hij er beter op inspelen en een betere concurrentiepositie innemen. Online kanalen De ondernemer heeft online kanalen, zowel een website als social media, maar heeft daar weinig mee gedaan, terwijl de doelgroep juist veel online aankopen doet. De online kanalen zijn niet up-to-date. Zo kan er nog niet online besteld worden. Hijzelf beschikt niet over voldoende kennis op dit gebied. De eerste stap kan de formule van Clicks and Bricks zijn. De mogelijkheden voor webshop worden verkend. Meer activiteiten en reclames op Facebook en Instagram zijn noodzakelijk. Offline kan van toegevoegde waarde blijven om service te bieden. Markt- en klantenanalyse Er is geen klantenbestand opgebouwd waarmee de ondernemer klanten op de hoogte kan houden van acties en nieuwe collecties. Daarnaast weet hij niet wie de frequente bezoekers zijn. De kinderkledingzaak verkoopt voornamelijk feestkleding. Babyshowers worden steeds populairder, en de eerste verjaardag wordt vaak uitgebreid gevierd. Dus is het van belang dat de ondernemer deze doelgroep aanspreekt, bijvoorbeeld door flyers te verspreiden in de zaaltjes waar dit soort feesten wordt gehouden. Uit de co-creatie met een groep klanten blijkt dat zij kinderkleding als kansrijk beschouwen en duurdere dameskleding als een mogelijkheid. Financiën Een van de twee winkels lijdt verlies. De winkel die wél goed loopt, dekt de financiële achterstanden van de andere. Een oplossing voor de financiële situatie zou business partnerschap kunnen zijn.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=