Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat

38 Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat Waar maak ik het verschil? Het gaat erom dat het bedrijf meerwaarde creëert; dit kan ook plezier of voldoening zijn. 3. Kanalen Er zijn verschillende manieren om de klanten te benaderen. Het kan rechtstreeks, online of via klantenrelaties, maar ook via partners. Het beste is om de klanten snel, effectief en efficiënt te bereiken. Nieuwe media worden steeds vaker ingezet om aan klanten te komen, zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. 4. Klantenrelaties Welke relatie wil ik met mijn klant? Op welke manier sta ik in contact met klanten? Is dat afstandelijk of wil ik een meer intieme relatie met mijn klanten waardoor ze hopelijk vaker terugkomen. Hoe goed ken ik mijn klanten en wat levert mij dat op? Bij een hoge customer intemacy speelt de gunfactor ook een rol. En kan ik de klant betrekken bij het doorontwikkelen van mijn producten en diensten? 5. Inkomstenstromen Waar komen de inkomsten vandaan? Wat is mijn verdienmodel? Inkomsten kunnen komen uit klantenbetalingen voor diensten of producten, maar ook door reclames of het uitlenen van personeel zoals uitzendbureaus doen. Er zijn bedrijven die hun inkomsten baseren op licenties en abonnementen. 6. Key resources Dit verwijst naar hulpbronnen, de belangrijkste bedrijfsmiddelen die nodig zijn om het bedrijf te runnen en de waardepropositie te bewerkstelligen. Daarbij valt te denken aan fysieke middelen (pand, apparatuur, logistiek), intellectuele middelen (een patent of een merk) en financiële middelen. Maar ook human resources: over welke noodzakelijke competenties beschikt het personeel om het product of de dienst te ontwikkelen en te verkopen? 7. Kernactiviteiten Wat is de core business van het bedrijf, waar draait het om? Met andere woorden, wat zijn de belangrijkste kernactiviteiten van het bedrijf om de waardepropositie te creëren, klantenrelaties te onderhouden en nieuwe klanten werven? In wezen gaan de kernactiviteiten om het oplossen van een probleem voor de klant, het produceren van goederen of het aanbieden van een netwerk of infrastructuur. 8. Partners Het geheel is meer dan de som der delen, luidt een oude wijsheid. Hoe maak ik gebruik van mijn netwerk? Doe ik alles zelf, of werk ik ook met anderen samen en op welke manier? Op welke manier kan ik samenwerken met toeleveranciers of andere bedrijven die in de waardeketen zitten. Hoe kunnen we elkaar versterken? Strategische partners kunnen mijn product of dienst introduceren aan nieuwe klanten of mij helpen om ze te vernieuwen.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=