Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat

37 8. Het businessmodel canvas De deelnemers aan het groeiprogramma hebben met behulp van het businessmodel canvas inzichtelijk gemaakt wat er voor hen mogelijk of noodzakelijk is op het gebied van innovatie en ontwikkeling. Geen van de ondernemers had dit businessmodel eerder toegepast. Canvas bestaat uit negen bouwstenen, in feite een serie vragen, die allemaal beantwoord dienen te worden. Figuur 8.1. Het businessmodel canvas Het is een veelgebruikt instrument om businessmodellen te beschrijven, te analyseren en te ontwerpen. Hierna lichten we kort de negen bouwstenen ervan toe. 24 1. Klantsegmenten Wie zijn mijn klanten? Op wie richt ik me met mijn product of dienst? Dat hoeft niet per se één klantengroep te zijn, het kan soms breder liggen. Neem YouTube, dat zich niet alleen richt op gebruikers die online een video willen plaatsen, maar ook op adverteerders die via dit kanaal hun doelgroepen willen bereiken. 2. Waardenpropositie Welke waarde voeg ik toe voor mijn klantengroep? Welk probleem los ik op voor mijn klant? Hoe onderscheid ik me met mijn aanbod van andere aanbieders? Dit is niet alleen belangrijk in tijden van teruggang, maar ook om uit te blinken in de markt waarin ik wil opereren. Belangrijk is het zoeken naar een nichemarkt. Waar zit een gat in de markt waar anderen niet opereren? Partners Kernactiviteiten Waardepropositie Klantrelaties Key-resources Kostenstructuur Inkomstenstroom Kanalen Klantsegmenten Het businessmodel canvas

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=