Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat
35 Deel 3 Aanvullende instrumenten 7. Co-creatie met klanten Het innoveren vergroot het onderscheidend vermogen van de ondernemingen en draagt bij aan het flexibel meebewegen. Naast het groeiprogramma en de workshops hebben we co-creatie met klanten ondersteund in de vorm van coaching en begeleiding. In dit hoofdstuk lichten we een voorbeeld van een co-creatie van een van de deelnemers aan de Retail Academy uit. Deze aanpak heeft hem geholpen zijn concept (door) te ontwikkelen. De ondernemer is geholpen bij de voorbereidingen, de uitvoering heeft hij zelf verricht. Doel van de co-creatie De ondernemer wilde door middel van een brainstormsessie met circa vijf klanten zijn concept toetsen. Hij wilde te weten komen wat zijn klanten nu echt belangrijk vinden, en hoopte erop dat zij zouden meedenken en nieuwe ideeën konden aandragen. Zijn ambitie was beter inspelen op zijn klantengroep, en daardoor meer klanten aantrekken en aan zich binden. Hij vroeg zich af wat zijn klanten kopen, wat hun koopcriteria zijn, hoe ze hun vrije tijd besteden (leefwereld) en wat zijn concurrenten doen wat hij niet doet, want klanten weten vaak heel goed wat de concurrenten anders doen. Om het overzichtelijk te houden en het gesprek soepel te laten verlopen, legde hij maximaal vijf vragen aan zijn klanten voor. Door deze opzet kon het tijdsbeslag op de klanten beperkt worden tot maximaal een uur. Afhankelijk van de resultaten van het gesprek kon er een tweede bijeenkomst volgen met circa vijf andere klanten. Op die manier kon de ondernemer aan ongeveer tien klanten zijn vragen voorleggen en een representatief beeld krijgen van hun verwachtingen van het nieuwe concept. Een gespreksleidraad In de voorbereiding is een gespreksleidraad opgesteld met de volgende vragen: 1) Wat vinden jullie van het idee dat ik volledig overga naar een dameskledingzaak en stop met de kinderkleding? Vind je de kinderkledingzaak interessanter, of een combinatie ervan? Of geef je voorkeur aan nieuwe, andere dameskleding? Heb je ideeën en suggesties voor mij? 2) Wat vind je van mijn huidige producten en de prijsklasse die we hier hanteren? Mis je nog producten? Zijn er producten die je hier niet kan vinden? Wat vind je ervan als ik hier bijvoorbeeld ook badpakken voor dames verkoop? Wat willen dames nog meer kopen? Welke aanpassingen adviseer je dat ik maak in mijn assortiment? 3) Wat zou je willen vertellen aan je kennissen, collega’s, familieleden, buren enzovoort over deze kledingzaak? Is mijn onderneming zichtbaar op social media? 4) Webshop-idee: Kan het beter online? Koop je steeds meer via webshops? Hoe kopen je vrienden en kennissen vooral? 5) Wat vind je van de winkelinrichting? Wanneer zou je dit een droomwinkel noemen?
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=