Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat

34 Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat • Online kanalen. Vrijwel alle ondernemers vonden het inzetten van onlinekanalen lastig. Over het algemeen waren zij online niet actief, staken hier geen tot weinig tijd in, wisten niet hoe het werkt en onderschatten de waarde ervan. Hierdoor kon geen van de ondernemers effectief en efficiënt gebruikmaken van online kanalen om klanten te bereiken. • Concurrentie. De meerderheid van de ondernemers ervoer concurrentie. Veelal kwam die uit dezelfde straat of uit nabijgelegen winkelstraten. Het onderscheidend vermogen per ondernemer blijft belangrijk voor hun groei. • Locatie. De huidige panden van enkele ondernemers waren niet geschikt om te kunnen doorgroeien en/of te kunnen innoveren. • Klantenbestand. Opvallend was dat geen enkel ondernemer precies wist wie de klanten zijn. Ze hebben geen klantenbestand opgebouwd, en weliswaar wilden zij hierin investeren, maar ze wisten vaak niet hoe dit te realiseren en te onderhouden. • Financiële middelen. De meerderheid van de ondernemers had voor innovaties en groeiplannen slechts beperkte financiële middelen, veroorzaakt door een lage omzet en een geringe winstmarge. • Interieur/exterieur. Bij alle ondernemingen was sprake van een slecht onderhouden interieur en/of exterieur. Bijna elk pand aan de Middellandstraat verkeerde in een miserabele staat. De verantwoordelijkheid voor het exterieur ligt grotendeels bij de pandeigenaren. Slechts enkele ondernemers zijn tevens ook eigenaar van het pand waarin hun zaak gevestigd is. Zij ervoeren minder klachten over het exterieur. Toch ontbrak bij elke ondernemer een bijbehorende professionele ambiance. De panden hingen vol met posters in diverse kleuren met veel tekst. Er was geen overzicht. De ondernemers erkenden dat nieuwe klanten vaak niet snel weten in wat voor soort bedrijf zij beland zijn. Voorbijgangers die naar binnen keken, konden, niet bepalen wat er verkocht wordt. De naamborden van de winkels waren niet duidelijk genoeg, waardoor ook die niet hielpen om te bepalen om wat voor zaak het gaat. Daarom kwamen vooral de oude, trouwe klanten. Conclusie: de aantrekkelijkheid van de winkels en panden vroeg en vraagt veel aandacht. 23 Deze activiteiten hebben wat in beweging gebracht. Concreet valt te denken aan ondernemers die de inrichting van hun onderneming hebben opgewaardeerd. Ook zijn er nieuwe websites ontworpen, en social mediakanalen zijn aangepast. Horecaondernemers hebben hun uniciteit beter omschreven. Vanuit de projectleiding zijn hierop aansluitend twee nieuwe projecten gestart: online vindbaarheid en je unieke verhaal als ondernemer. Zo is de online vindbaarheid vergroot door ondernemers op google my business te registeren, en er is een project storystelling gestart waarbij bijna alle ondernemers zijn geholpen bij verwoorden van hun unieke verhaal en dat online vastleggen.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=