Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat

33 6. Opbrengsten van de RAM De Retail Academy Methodiek (RAM) voor de Middellandstraat bestond uit twee onderdelen die synchroon liepen. Naast het groeiprogramma dat bestemd was voor maximaal tien ondernemers, konden alle ondernemers in het winkelgebied verschillende op hen toegespitste workshops volgen. Het merendeel van de groeiondernemers heeft van dat aanbod gebruik gemaakt. In het groeiprogramma zijn de ondernemers getoetst aan de dynamische vaardigheden die nodig zijn voor de groei van de onderneming. Er was aandacht voor innovatie en de ondernemer werd uitgedaagd minstens één innovatie door te voeren om de omzet, het aantal klanten en het aantal bezoekers te verhogen. Naast het crosscultureel ondernemerschap (kansen leren ontdekken om klanten uit verschillende culturele achtergronden aan te trekken), was het de bedoeling van de RAM de onderlinge saamhorigheid (samenwerking tussen de deelnemers) en kennisdeling te bevorderen, en van elkaar te leren. Door deel te nemen aan het groeiprogramma kwamen sommige ondernemers tot het inzicht dat het voor hen niet haalbaar was hun onderneming tot bloei te brengen. Eén deelnemer heeft bijvoorbeeld besloten te stoppen met zijn onderneming, omdat zijn businessconcept financieel onhoudbaar is gebleken. Twee andere ondernemers hadden ieder twee zaken aan de Middellandstraat. Het begeleidingstraject heeft erin geresulteerd dat zij zich gaan focussen op één zaak, de kansrijkste van de twee. Dit heeft gezorgd voor een betere segmentatie en een nichemarkt. Een andere onderneming heeft besloten te verhuizen naar een locatie in Rotterdam die geschikt is voor zijn klantengroepen. Sommigen hebben stappen gemaakt in het combineren van een combinatie van een online- en een fysieke winkel. Het onderscheidend vermogen bleek voor vrijwel alle ondernemers een ontwikkelpunt te zijn. Onderscheidend vermogen leidt doorgaans direct tot duurzame groei, betere financiële resultaten en daarmee tot een krachtige onderneming. De groeiondernemers waren zich niet bewust van het belang van deze capaciteit. Gedurende het traject is dit per ondernemer verder geconcretiseerd, met als conclusie dat een ondernemende mentaliteit en de continuïteit van zakelijke innovaties daarvoor noodzakelijk zijn. Ondernemers wilden zich ontwikkelen op de terreinen van online kanalen, klantenbestand, concurrentie, interieur/exterieur, locatie en financiële middelen. Deze onderwerpen passen bij de ambitie van kleine mkb’s om de klant van vandaag zo goed mogelijk bedienen. De klant zorgt immers voor de omzet. Om dat te doen, zijn gedrevenheid en focus, oftewel speciale aandacht nodig, maar ook tijd en capaciteit. Dit blijft een aandachtspunt. Bovendien is het van belang dat de ondernemers een goede balans weten te vinden tussen de klant van vandaag en die van morgen. Er speelde meer, zoals uit de volgende opsomming blijkt.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=