Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat
31 Workshop 3. Verbetering website en social media In deze workshop verkenden de ondernemers de ingrediënten van een goede website. Waar moet je op letten? Wat moet je wel en zeker niet (meer) doen? De ondernemers leerden hoe de webbouwer de website van de onderneming zou kunnen verbeteren. Bovendien zagen zij hoe zij social media kunnen bijhouden zonder veel tijdsinvestering. Workshop 4. Webshops De zoektocht van steeds meer consumenten naar een product of dienst begint online. Zij besteden steeds vaker op die manier hun geld. In deze workshops leerden de ondernemers hoe zij hierop kunnen inspelen op een manier die past bij hun producten en hun klantengroep. Zij ontdekten hoe zij van de website een verkoopkanaal kunnen maken. De deelnemers leerden van elkaars succesverhalen en valkuilen, en ook hoe de logistiek en het beheer er van dag tot dag kan uitzien. Workshop 5. Innovatie en (crosscultureel) ondernemerschap In deze workshop leerden de ondernemers hoe zij hun kansen en innovaties kunnen ontdekken. Zij kregen inzicht in hoe te innoveren, bijvoorbeeld door variëteit te brengen in producten, diensten, toeleveranciers, afnemers en het personeel. Daarnaast ontdekten zij hoe zij met cross- overs meer klanten uit verschillende achtergronden kunnen vinden en aantrekken. Trends en ontwikkelingen rondom crosscultureel ondernemen passeerden bij deze workshop de revue. Workshop 6. Groei-onderneming Deze workshop verschafte de deelnemers inzicht in de wereld van onbewust koopgedrag en hoe ze hierop door middel van presentatie, routing en indeling van de winkel kunnen inspelen. Zij ontdekten ook hoe ze met goede service klanten aan hun winkel kunnen binden. Aan de orde kwamen onder andere de belangrijkste verkooplocaties in een winkel, dé cruciale locatie om klanten meer te laten kopen, hoe je piekmomenten creëert met klanten en onverwachte extraatjes kunt aanbieden om het verschil te maken voor klant. Voorafgaand aan deze workshop is aan de hand van een checklist een analyse gemaakt van de winkelinrichting, service en wervingskanalen van iedere deelnemer. Dat maakte het mogelijk op maat gesneden tips te geven voor de verbetering van de inrichting en de service. Workshop 7. Bootstrapping, financiering en subsidies “Hoe kom ik aan financiële middelen voor mijn onderneming?” Deze vraag stond centraal in workshop 7. Maar ook kwamen vragen aan de orde als: Hoe financier ik mijn doorstart? Waar liggen mijn fiscale voordelen en wat zijn de alternatieve financieringsvormen? Hoe kan ik mijn bedrijf financieel herstructuren? Wat doe ik als ik mijn bedrijf wil beëindigen? De deelnemers zijn geïnformeerd over en getraind in het doen van investeringen zonder externe financiering (ook wel bootstrapping genoemd) of door zakelijke kosten en persoonlijke uitgaven te beperken. Aan de hand van hun specifieke vragen zijn zij wegwijs gemaakt in het vinden van passende financieringsvormen. Experts van het Regionaal Bureau Zelfstandigen (RBZ) en het Ondernemersklankbord (OKB) gaven direct antwoord op de vragen van de ondernemers.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=