Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat
30 Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat Tabel 5.1. Lijst workshops per module Workshops A. Module Online strategie 1. Ken uw klant 2. Online marketing 3. Verbetering huidige website en social media 4. Webshops B. Module Ondernemen 5. Innovatie en (crosscultureel) ondernemerschap 6. Groei-onderneming 7. Bootstrapping, financiering en subsidies C. Module Horecaondernemers 8. Storytelling & authentiek ondernemen Door middel van de workshops hebben de ondernemers diepgaande kennis opgedaan van en inzicht gekregen in specifieke aspecten van het ondernemerschap. Zij zijn toegerust met de nodige competenties voor het maken en uitvoeren van innovaties en het eigen groeiplan. Naast de workshops waren er ook coachinggesprekken; experts en ervaren ondernemers werden ingezet voor de begeleiding van de deelnemers. Deze inbreng had betrekking op winkelinrichting, online verbetering, conceptontwikkeling en crosscultureel ondernemen. De deelnemers aan het groeiprogramma zijn extra aangemoedigd gebruik te maken van de workshops voor de nadere uitwerking van hun innovatieplannen en zich te bekwamen in de vaardigheden die daarvoor nodig zijn. De workshops in het kort Workshop 1. Ken uw klant Om nieuwe klanten te krijgen via social media of een website moesten de deelnemers eerst weten wie precies hun klanten zijn en dus hebben zij een klantenanalyse uitgevoerd. Wat zijn de interesses van hun klanten? Wat willen zij lezen, zien en vinden? Hoe beslissen zij om te kopen en wat is vaak doorslaggevend? Op deze wijze zijn de potentiële nieuwe klanten van de ondernemers in kaart gebracht. Workshop 2. Online marketing In deze workshop is gewerkt aan vindbaarheid/SEO (zoekmachine optimalisatie) en social media van de onderneming. Wanneer ondernemers weten wie hun klanten zijn, kunnen zij zichzelf op diverse manieren bij hen onder de aandacht brengen. Goede vindbaarheid van de winkels via Google is hier heel belangrijk. In de workshop is daarnaast aandacht besteed aan de manier waarop de ondernemer zijn of haar bereik via social media kan vergroten.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=