Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat

29 5. De workshops Parallel aan het groeiprogramma zijn acht workshops aangeboden aan alle ondernemers in de winkelstraat. Zeven workshops zijn ontwikkeld op basis van de wensen en behoeften van de winkeliers zoals die uit de quickscan naar voren kwamen. Deze lijst is vervolgens aan hen voorgelegd tijdens de kick-off bijeenkomst in september 2017, wat resulteerde in een aanvullende, achtste workshop over webshops. Om iedere ondernemer gericht te kunnen helpen tijdens de workshop(s) is/zijn een analyse(s) gemaakt van zijn of haar onderneming, of zijn bedrijfsonderdelen nader onder de loep genomen. Zo is onder meer de inrichting bekeken, de opzet van de website en de wijze waarop hij of zij actief is op social media. De analyse gebeurde aan de hand van een korte vragenlijst met een link naar de workshops waar de desbetreffende ondernemer zich voor had opgegeven. Enkele voorbeelden kunnen deze aanpak verduidelijken. Als de ondernemer deelnam aan de workshop groei-onderneming, dan legden de workshopsleiders de focus op de winkelinrichting en de manier waarop de ondernemer klanten werft. Als hij of zij had gekozen voor een van de workshops over online strategie, dan maakten de workshopsleiders een analyse van de digitale kanalen van de onderneming. Als het een horecaondernemer betrof, gingen de workshopleiders op zoek naar een concrete aanpak of een concreet aanbod waarmee de ondernemer meer klanten kon aantrekken. Kortom, de workshops waren welomschreven, op maat gesneden, doeltreffend. De workshops online strategie en ondernemen waren afzonderlijk te volgen. Tabel 5.1 geeft een overzicht van alle workshops die in drie modules werden aangeboden. De workshops vonden plaats in de periode maart tot en met juni 2018 en waren gratis. De ondernemers konden zich aanmelden voor een of meer workshops en per onderneming konden maximaal twee mensen deelnemen. Om de deelname te stimuleren werd een niet- onaanzienlijke waardebon aangeboden. Deze hield in dat de ondernemer die de eerste drie workshops van de module online strategie en/of de drie workshops van de module ondernemen succesvol had doorlopen, een waardebon kreeg van maximaal €1.500. De helft van deze waardebon kon de deelnemer inzetten voor de cofinanciering in een van de thema's, bijvoorbeeld aan reclame. De waardebonnen waren uitsluitend bestemd voor de workshopdeelnemers; niet voor ondernemers die deelnamen aan het groeiprogramma.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=