Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat

28 Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat Onderscheidend vermogen De ondernemers ervaren geduchte concurrentie. Daarom was het creëren van onderscheidend vermogen voor allen een belangrijk ontwikkelpunt, met als centrale vraag: hoe doe ik dat? Een goede manier van concurreren is het differentiëren. Iedere ondernemer is op zoek naar klanten en omzet, dus ook de concurrenten. Soms ligt de focus op productleiderschap (productinnovatie) en vaak gaat het om customer intimacy . Dat houdt in dat de klant centraal staat en dat het vasthouden van diens aandacht essentieel is. Ook door operationele excellence kan een onderneming uitblinken. Zij is dan superieur in de uitvoering van producten of diensten. 22 Persoonlijke groei van de ondernemer Het groeiprogramma heeft verschillende facetten en activiteiten in het ondernemerschap van de deelnemers naar voren gebracht. De ondernemende persoon en de eigen onderneming zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Aandacht voor zowel de menselijke kant als de zakelijke aspecten is daarom van belang. Onder meer de volgende vragen kwamen aan bod: Wat wil ik? Waarom wil ik het? Waar wil ik zijn over drie jaar met mijn onderneming? Waarin ligt mijn kracht? Hoe haal ik kracht uit successen en hoe ga ik om met tegenslagen en mislukkingen? Hoe kan ik samenwerken met key-partners?

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=