Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat
27 Het groeiprogramma kende diverse aspecten, van ondernemersvaardigheden tot persoonlijke groei. Ondernemersvaardigheden Het programma was erop gericht de vaardigheden van de ondernemer (verder) te laten gedijen ten behoeve van de groei van de eigen onderneming. Er is gewerkt aan de business- skills van de ondernemers: aan bod kwamen dynamische ondernemersvaardigheden, zoals het verkennen van trends en ontwikkelingen, vernieuwing van het businessmodel, zakelijk leiderschap, het aanpassen van verdienmodellen en bedrijfsfinanciering. Crosscultureel ondernemen Veel ondernemers trokken vooral klanten uit hun eigen culturele netwerk. Daarom was er bijzondere aandacht voor crosscultureel ondernemen, oftewel het ontdekken en aantrekken van klanten met een andere culturele achtergrond. Het programma was er ook op gericht de onderlinge samenwerking en de kennisdeling te bevorderen. Innovatie ontstaat vaak als gevolg van een interactief proces waarbij synergie ontstaat tussen de verschillende achtergronden en kenmerken. Daarbij ging het onder meer om netwerkvorming en het ontwikkelen van partnerschappen binnen of buiten het winkelgebied. Het businessmodel canvas De deelnemers hebben met behulp van het businessmodel canvas (BMC) hun innovatie- en ontwikkelpunten inzichtelijk gemaakt. Opvallend was dat geen enkele ondernemer eerder met dit instrument had gewerkt. De ondernemer is uitgedaagd en begeleid om minstens één innovatie uit te werken en door te voeren in de eigen onderneming. Daarbij valt te denken aan verdienmodellen, producten, marketing, communicatie en nieuwe afnemersgroepen. Door hun businessmodel én de omgeving te analyseren en opties voor groei te onderzoeken, zijn de deelnemers ondersteund in hun groeiambities. De beoordeling en bespreking van het businessconcept van de onderneming en eventuele suggesties voor verbetering waren onderdeel van de individuele coaching. Hoofdstuk 8 biedt een toelichting op het businessmodel canvas. Analyse van de context De markt waarin de ondernemer opereert, is belangrijk voor de accenten in het onder- nemerschap. Tijdens het groeiprogramma is gewerkt aan de contextanalyse van de ondernemers, onder meer aan de hand van de volgende vragen: Wat zijn de belangrijke trends en ontwikkelingen? Welke wet- en regelgeving beïnvloedt mijn bedrijf? Wat is het economisch klimaat van mijn bedrijf? Wat zijn veranderende klantbehoeften? Wie zijn mijn belangrijkste concurrenten? Wat betekenen nieuwe kansen voor mijn onderneming? Op deze onderdelen zijn de ondernemers gecoacht.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=