Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat

26 Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat 4. Het groeiprogramma Na de quickscan zijn de ondernemers uit de 1e en 2e Middellandstraat uitgenodigd zich op te geven voor het groeiprogramma. Omdat er maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar was, vond er een selectie plaats met als belangrijkste criteria de groeipotentie van de onderneming en de bereidheid van de ondernemer om zich verder te ontwikkelen. Dit was de initiële opzet, maar in de praktijk hebben vooral ondernemers die het moeilijk hadden, zich aangemeld, op een enkele uitzondering na. De andere criteria waren: de ondernemer is gemotiveerd om te werken aan doorgroei van zijn of haar ondernemerschap en onderneming; committeert zich aan het programma (tijdsinvestering) en stelt het onderscheidend vermogen centraal; heeft de intentie om minimaal nog drie jaar te ondernemen aan de Middellandstraat; is bereid aanpassingen te doen aan de onderneming; wil ondernemersvaardigheden ontwikkelen; wil deelnemen aan relevante workshops in het kader van de RAM; en is bereid mee te financieren aan het eigen groeiplan. Het groeiprogramma bestond uit groepssessies en coachingsgesprekken. Voor een aantal ondernemers vonden er ook innovatiesessies plaats om de groeiaspecten van hun onderneming in kaart te brengen. Deze zijn aangevuld met individuele coaching op de gebieden waarnaar de ondernemer vroeg, zoals financiering, marketing of conceptontwikkeling. Dit alles diende om de ondernemer te ondersteunen in het innovatief en toekomstbestendig maken van zijn of haar zaak. Zo is er met een deelnemer een co-creatiesessie voorbereid waarbij de conceptontwikkeling centraal stond. Co-creatie betekent samen met klanten en leveranciers innoveren. 21 Hoofdstuk 7 geeft een beschrijving van deze co-creatie. Er vonden afzonderlijke intakes plaats met dertien ondernemers die in de Middellandstraat een eigen zaak hebben. Op basis van de intakes en de inschrijvingen zijn elf ondernemers toegelaten tot het groeiprogramma. Tien van hen hebben het programma succesvol doorlopen. Hoofdstuk 9 presenteert innovatiekaarten van vier ondernemers met hun aandachts- en actiepunten voor verdere groei. Momenten van de groepssessies

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=