Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat

25 Ondernemen in diversiteit De unieke karakteristiek van de Middellandstraat en de wijk Middelland is diversiteit. Er is echter nauwelijks sprake van crosscultureel ondernemen (CCO), oftewel het ondernemen buiten de eigen kring en het bereiken en bedienen van diverse klantengroepen. 20 Variatie in de klantenpopulatie kan kansen bieden, omdat er in de Middellandstraat veel verschillende culturen samenkomen. Veel ondernemers zijn werkzaam in identieke branches zoals kapsalons, horecazaken en transportbedrijven. Ze bedienen voornamelijk hun eigen culturele klantgroep. Behoefteonderzoek: koppeling van buurbewoners met de winkelstraat Om de winkeliers te adviseren hoe zij beter kunnen inspelen op de verwachtingen van de buurt- bewoners en zo meer klanten uit de wijk kunnen aantrekken, is gedurende de RAM een onderzoek uitgevoerd. Niet alleen de wensen en behoeften van de bewoners van de wijk Middelland zijn geïnventariseerd, maar ook die van de bezoekers van buiten de wijk. In hoofdstuk 11 Klanten en ondernemers over de Middellandstraat presenteren we de uitkomsten. Quickscan: verkenning van groeiambities en verwachtingen van ondernemers Het proces is gestart met een globale inventarisatie van aandachtspunten, behoeften en interesses van alle ondernemers van de Middellandstraat. Circa veertig procent van de ondernemers heeft de enquête ingevuld. Tijdens intakegesprekken zijn de knelpunten en behoeften geïnventariseerd en vervolgens is bezien welke acties aan verbetering kunnen bijdragen. De oogst aan wensen was divers: sommige ondernemers wilden werken aan hun verdienmodellen en meer weten over online kanalen; andere wilden een klantenbestand ontwikkelen om hen periodiek op de hoogte te houden van het aanbod. Enkele ondernemers hadden te maken met zware concurrentie. Andere wilden sleutelen aan interieur en exterieur van hun winkel om de aantrekkelijkheid te vergroten. Sommigen overwogen te verhuizen naar een ander (groter) pand in of buiten de straat. Een substantieel deel wilde de onderneming financieel gezonder maken, en had hulp nodig bij het vinden van financiële middelen voor nieuwe en broodnodige investeringen. De eigenaar van een kledingzaak, bijvoorbeeld, wilde een nieuwe collectie inkopen, maar wist niet of en hoe er een financiële buffer te regelen zou zijn. Enkele vragen van ondernemers waren: Hoe kom je vooruit? Hoe houd je de zaak draaiende?

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=