Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat

24 Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat De RAM begon met een algemene verkenning naar de behoeften en verwachtingen van de bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden. Niet alleen vond er een quickscan plaats naar de knelpunten die ondernemers ervaren en de gebieden waarop zij willen verbeteren, ook de buurtbewoners werd gevraagd naar hun wensen en behoeften rondom het winkelgebied. Het projectbureau van de Middellandstraat begeleidde een afzonderlijk project waarin gericht met de ondernemers is gewerkt aan co-creaties en aan de realisatie van een betere uitstraling van de winkels en de winkelstraat. Het doel was gerichte adviezen uit te brengen en de samen- werking en wisselwerking tussen winkeliers te stimuleren. Gedurende het traject zijn er tal van ideeën ontstaan die deels in gang zijn gezet om de samenwerking van winkeliers te stimuleren met onderwijsinstellingen, het Ondernemers­ klankbord (OKB) in Rotterdam of het Regionaal Bureau Zelfstandigen (RBZ). Zo hebben enkele ondernemers een langdurig begeleidingstraject via het OKB aangeboden gekregen. Het RBZ heeft een financieel spreekuur gehouden en circa tien ondernemers persoonlijk een of meerdere keren bericht. Sommige ondernemers zijn doorverwezen voor een doorgroei, een enkele is geholpen bij bedrijfsbeëindiging of bij een doorstart. Overigens was dit voor het RBZ ook de eerste keer om op deze manier diensten te verlenen: men is bij de ondernemer op bezoek gegaan in plaats van dat de ondernemer naar het RBZ diende te komen. De RAM bestond verder uit een groeiprogramma voor een kleine groep ondernemers en een set van workshops over onlinestrategie, innovatie, financiering en horeca; de workshops waren be- stemd voor alle ondernemers in de Middellandstraat. Het doel was om netwerken, skills en quick wins te ontwikkelen. Het speciale groeiprogramma voor de ondernemers is gestart met intakes. Er zijn groepssessies georganiseerd en coaching en innovatiesessies aangeboden. Het doel was om hun huidige zaak verder te ontwikkelen, hen crosscultureel te laten denken en handelen door hun innovatiekansen in kaart te brengen. Daarbij is het businessmodel canvas toegepast. Parallel aan het groeiprogramma en de workshops vond er een verkenning plaats naar de wensen en behoeften van de winkelbezoekers en buurtbewoners, zodat de ondernemers gerichte adviezen konden krijgen (zie hoofdstuk 10 en 11). Tijdens een kenniscafé zijn de opgedane inzichten uit het onderzoek besproken met betrokkenen. Ook de werkgroep MMM heeft input ontvangen voor een verdere revitalisatie van de Middellandstraat. Bijvoorbeeld de focus op de professionalisering van de winkeliers is uit deze verkenning als een belangrijk aandachtspunt naar voren gekomen. Achtergrond: beperkte groei en innovatie van winkeliers Vrijwel alle ondernemingen aan de Middellandstraat hebben te kampen met verlies van inkomsten en klanten. Dat bleek uit een eerste gespreksronde met de ondernemers. Het gros innoveerde niet. Vernieuwing, grensverlegging, zelfs in beperkte vorm, bleken een groot struikel- blok te zijn in de groei van deze ondernemers. Terwijl innovatie er juist voor kan zorgen dat de onderneming meer of andere markten aanspreekt, de consument beter benadert en uiteindelijk de groei realiseert. 18 Er waren nog meer oorzaken van de achteruitgang: de meeste ondernemingen verkeerden financieel gezien in zwaar weer en de ondernemers ontbeerden vaardigheden zoals strategisch leiderschap en het verkennen van marktontwikkelingen. 19

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=