Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat
23 3. De context en de methodiek De Retail Academy Methodiek (RAM) voor de Middellandstraat maakte onderdeel uit van het programma Mooi, Mooier, Middelland (MMM), waarin bewoners, ondernemers, pandeigenaren en de gemeente Rotterdam samenwerken. MMM richt zich op het verhogen van de vitaliteit van de wijk en het winkelgebied door onder meer het ondernemerschap te versterken. Andere aandachtspunten zijn de realisatie van betere communicatie en marketing van en in de wijk, het verbeteren van de uitstraling en aantrekkelijkheid van de winkelpanden, en het koppelen van de buurtbewoners aan de winkels in Middellandstraat. Voor de ondersteuning van ondernemers van het winkelgebied Middellandstraat (van ’s Gravendijkwal tot Heemraadsingel) en het Middellandplein is de RAM opgezet en op maat gesneden om zo goed mogelijk bij de ondernemers aan te sluiten. Hun huidige vaardigheden, wensen en behoeften zijn als vertrekpunt genomen. Eerst zijn de groeibehoefte, de wensen en struikelblokken per ondernemer geïnventariseerd, en vervolgens is toegewerkt naar ontwikkelpunten en oplossingsrichtingen in de vorm van coaching en training. De RAM is opgebouwd uit twee onderdelen, namelijk een groeiprogramma voor een aantal geselecteerde ondernemers en een serie workshops voor alle ondernemers. In de volgende hoofdstukken bespreken we de onderdelen van de RAM. Figuur 3.1 visualiseert de componenten van de RAM. Figuur 3.1. Retail Academy Methodiek (RAM) Deel 2 De Retail Academy Methodiek
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=