Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat
17 1. De Middellandstraat De Middellandstraat bevindt zich in de dynamische stadswijk Middelland in het westen van Rotterdam en functioneert als een verbinding met het centrum van de stad. De 600 meter lange straat kent een grote diversiteit aan winkels, kapsalons, eethuisjes, afhaalrestaurants en koffiebars, waarvan de eigenaars hun wortels hebben in zo ongeveer alle werelddelen. In totaal zijn er zo’n honderd zaken gevestigd. Het ondernemen staat er onder druk. Er is nauwelijks sprake van groei en de straat heeft grote behoefte aan verdere revitalisering, zoals is gebeurd met twee straten in de buurt, de West-Kruiskade en de Nieuwe Binnenweg. De samenstelling van de winkeliers in de Middellandstraat is niet constant; sommige sluiten hun deuren om plaats te maken voor nieuwe ondernemers. Gedurende het afgelopen decennium gebeurde dat tussen de vijf en tien keer per jaar, aldus de winkeliers. Er zijn verschillende redenen voor de beperkte groei. De indruk is dat bewoners uit de omgeving minder bekend zijn met het aanbod en daardoor minder snel komen winkelen. Een andere reden is het gebrek aan duurzame innovaties en het onderscheidend vermogen van de ondernemers. Daarnaast sluit het aanbod niet aan op de behoefte van een substantieel deel van de buurtbewoners: zij worden niet gezien en voorzien door de winkeliers. Alles bijeen bleek het noodzakelijk de ondernemers te ondersteunen in de realisatie van hun groei. De groei van een onderneming is niet altijd alleen gericht op het streven naar meer omzet en omvang, maar kan ook als doel het versterken van de expertise, de impact of de (markt)positie hebben. Groeien betekent ook innoveren en een groter klantenbereik en dus breder kijken dan alleen naar de huidige afnemersgroepen. Nieuwe afzetmarkten bieden nieuwe kansen om te groeien. 10 Op initiatief van de gemeente Rotterdam zijn vier van belang zijnde groepen enkele keren bijeenge- komen om te praten over de toekomst van de Middellandstraat: bewoners van de wijk, ondernemers uit de straat, eigenaren van (winkel)panden en vertegenwoordigers van de gemeente. Al deze mensen willen op allerlei manieren de Middellandstraat beter, mooier en echt bereikbaar maken, en er het onder- nemerschap versterken. Samen hebben ze de werkgroepMooi, Mooier, Middelland (MMM) gevormd. 11 De eerste stap van het plan van aanpak was een brede verkenning om een verbeterplan te kunnen opstellen. Ervaringen, ideeën en gezichtspunten van buurtbewoners en ondernemers zijn vergaard. Een van de uitkomsten is het programma dat dezelfde naam heeft gekregen als de werkgroep: Mooi, Mooier, Middelland. Het is in 2016 van start gegaan. De belangrijkste focus van het programma is het versterken van ondernemerschap in Middelland en in het bijzonder van de economische ontwikkeling van de wijk. Daarbinnen is de insteek voor de ondernemers zowel het realiseren van hun persoonlijke groei in ondernemerschap, als de groei van hun onderneming. Daarvoor heeft het projectbureau van de Middellandstraat het speciale programma Retail Academy Methodiek (RAM) voor de Middellandstraat opgezet in het najaar van 2017. Het programma liep door tot het najaar van 2018. Dit boek vertelt het hele verhaal. Deel 1 De winkelstraat
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=