Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat
14 Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat En dus is de vraag hoe het ondernemen buiten de eigen etnisch-culturele kring te stimuleren is. Met dit praktijkonderzoek hebben we onder meer de randvoorwaarden en aspecten van crosscultureel ondernemen in kaart willen brengen in een Rotterdamse winkelstraat. Daar doet een grote groep ondernemers van verschillende achtergronden zaken. Het begrip crosscultureel verwijst hier naar de samenwerking en verbinding tussen een diversiteit aan ondernemers, afnemers, toeleveranciers, personeel, de etnische en cultuurspecifieke diensten en producten. Vanuit het perspectief van crosscultureel ondernemen presenteert dit boek inzichten uit een actieonderzoek dat we uitvoerden in de Rotterdamse Middellandsstraat. De verworven kennis is vertaald in een methodiek over de versterking van ondernemerschap in een winkelgebied. Hoe het begon en wat er gebeurde Het project was een initiatief van de projectleiders van het programma Mooi, Mooier, Middelland (MMM), Marciano Braam en Marco Stout. Samen vormen zij het projectbureau dat zich richt op de revitalisatie van de Middellandstraat en het Middellandplein. Het project dat in dit boek wordt beschreven, vond plaats in 2017 en 2018 en bestond uit een actieonderzoek en een behoefteonderzoek. De uitvoering van de onderzoeken was in handen van Gürkan Çelik, lector Crosscultureel ondernemerschap, en twee studenten van Hogeschool Inholland, Marloes van Zeist en Yasin Koç. Zij werden bijgestaan door de genoemde initiatiefnemers. Het actieonderzoek concentreerde zich op de activiteiten van de Retail Academy voor de Middellandstraat (RAM). Daarvoor hebben we ondernemers getoetst op hun ondernemers- vaardigheden, hen gecoacht en hun innovatiekaarten ontwikkeld. Ter illustratie presenteren we er vier geanonimiseerd in hoofdstuk 9. Actieonderzoek is een vorm van onderzoek waarbij het probleem of het object onderzocht wordt en er tegelijk oplossingen worden aangedragen om zo tot een verandering of verbetering te komen. Een vrijwel synonieme term is praktijkonderzoek of probleemoplossend onderzoek. Actieonderzoek vertrekt vanuit vragen uit de praktijk. Het is een interactieve manier van onderzoek uitvoeren, waarbij de onderzoeker direct betrokken is bij het onderzoeksobject. Al handelend probeerden de auteurs van dit boek problemen op te lossen en na te gaan of hun activiteit of advies het gewenste effect opleverde. Was dat niet het geval, dan probeerden zij wat anders, net zo lang tot ze wel succes hadden. Zo zijn er innovatiegesprekken met een aantal ondernemers gevoerd om hen vooruit te helpen met hun plannen. Actieonderzoek heeft ook een keerzijde. Critici vinden dat de onderzoekers zich onvoldoende kunnen distantiëren van hun studieobject. Het heeft er alle schijn van dat de nieuwverworven kennis en inzichten sterk gekleurd zijn door de ervaringen van de onderzoekers. Deze kritiek hebben wij geprobeerd te pareren door tijdens het onderzoek te praten met kritische vrienden over wat we deden, en door tegenspraak te organiseren om de gekleurdheid van de verworven kennis te minimaliseren. Alle data zijn op verzoek verkrijgbaar bij de auteurs.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=