Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat

11 Versterking van het ondernemerschap in de Middellandstraat. Vanuit het perspectief van crosscultureel ondernemen De Middellandstraat, een van de oudste Rotterdamse winkelstraten, vormt de verbinding tussen het centrum en het westen van de stad. In totaal zijn er zo’n honderd zaken gevestigd. Het ondernemen staat er onder druk. De winkeliers lijken niet alle kansen te benutten. De indruk is dat winkeliers vooral leven van hun vaste klantenkring die niet per se uit de buurt komt. Bovendien lijken bewoners uit de omgeving (vooral de recente instroom van middenklasse en hogere inkomens) niet goed bekend te zijn met het huidige winkelaanbod en de winkeliers lijken onvoldoende in staat hen aan te trekken. Een gevolg is financiële tekorten bij de ondernemers; weinig klanten betekent immers minder opbrengsten. Vanuit het perspectief van crosscultureel ondernemen presenteert dit boek de inzichten die zijn opgedaan tijdens een actieonderzoek naar de Rotterdamse Middellandsstraat. Doel was om deze in de praktijk te verzamelen, de ondernemers een stevige duw in de rug te geven en hun ondernemerschap te versterken. Er is een methodiek ontwikkeld waarin vanuit diverse invalshoeken aandacht is voor de groei van winkeliers en de wisselwerking tussen ondernemers van verschillende achtergronden. Dit onderzoek bestudeert daarnaast vanuit het oogpunt van buurtbewoners, bezoekers en ondernemers hoe zij de Middellandstraat ervaren en waar volgens hen kansen ter verbetering en innovatie liggen. Zij hebben de onderzoekers input gegeven voor adviezen over het winkelaanbod, het consumentengedrag en de mogelijkheden voor de winkeliers om de binding met de buurtbewoners op een hoger plan te brengen. Het onderzoek gaat ook op de lokale en ruimtelijke context van de winkelstraat in. Deze verkenning toont aan dat de revitalisatie van de Middellandstraat gebaat is bij een andere attitude van de ondernemers ten aanzien van hun huidige en potentiële klanten: een luisterend oor is noodzakelijk. Ook voor verbetering vatbaar zijn de veiligheid op straat, de sfeer en gezelligheid in de winkels en de klantvriendelijkheid. Dat alles is van niet te onderschatten invloed op de aantrekkelijkheid van dit winkelgebied. De opgedane inzichten kunnen als input dienen voor de verdere revitalisatie van de straat op het gebied van de fysieke uitstraling, begeleiding van ondernemers en communicatie en PR. Maar de ondernemers kunnen dit niet alleen. Er is een continue en intensieve samenwerking noodzakelijk tussen hen en de buurtbewoners en de gemeente Rotterdam. Alleen dan kan er op termijn weer sprake zijn van een bruisende Middellandstraat. Synopsis

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=